fredag den 11. maj 2012

Pinocchiotæppe....eller noget derhen af

Se der skete det uheldige at jeg gik hen og blev meget glad for det multifarvede Pinocchiotæppe fra danske HAY, men da det bestemt ikke er lavet til studerende på SU var jeg nødsaget til at finde på noget andet. Så hvorfor ikke lave noget lignende selv....
Jeg var selvfølgelig forberedt på at det ville tage utrolig lang tid (der skal trods alt laves rigtig mange uldkugler for at få et decideret tæppe ud af det, uanset form), men ikke desto mindre gik jeg i gang, og nu godt 9 måneder senere har jeg stadig kun fået et par hundrede uldkugler ud af det. Jeg er dog fortrøstningsfuld og det hjælper at se tilbage på hvordan antallet har udviklet sig undervejs. Jeg skal nok blive færdig!

 Til fremstilling af uldkugler skal der bruges:

  • Filtenåle evt fra stof 2000. De købes 3 ad gangen, hvilket er fint da de godt kan knække.
  • Karteuld. Kan også købes i stof 2000 for ca. 5 kr per 15 g på tilbud.
  • Noget til underlag, evt et stykke træ eller et skærebræt der ikke skal bruges mere.
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Et alternativ til filtenålen er at bruge et vandbad med sæbespåner. Jeg synes personligt bedre om filtenålen, da man ikke nødvendigvis behøver et bord for at bruge den. Desuden er det min erfaring at sæbevandet bliver hurtigt koldt og skal udskiftes efter kort tid.

Start med at lægge små stykker karteuld oven på hinanden med fibrene hver sin vej. Brug endelig ikke en saks! Det ødelægger fibrene. Fold så ulden som en lille rund pakke og stik i den med filtenålen til den hænger løst sammen. Fortsæt så med at stikke hele vejen rundt indtil den bliver fast og pak den ind i mere uld indtil den når den ønskede størrelse.

Hver filtkugle skal være lidt over 2 cm i diameter. Jeg laver mine på øjemål hvilket resulterer i stor forskel i størrelse, meeen for min skyld er det fint at det endelige resultat ser hjemmelavet ud.

For at komme af med "stikhullerne" efter filtenålen og få det mere filtede look der kommer ud af at bruge sæbefiltning, kan man binde uldkuglerne ind i en nylonstrømpe og vaske dem ved 40 grader. Vask dem ikke sammen med andet tøj, da de smitter af!

Uldkuglerne kan med fordel også bruges til bordskånere, armbånd, hårpynt osv. Det kan være jeg kigger lidt mere på det når jeg engang er blevet færdig med mit tæppe.

God fornøjelse :)
















30 kommentarer:

  1. Hej Simone, man kunne jo snyde lidt og købe uldkuglerne, som fx. kan få rimlig billigt i Søstrene Grene :)

    PernilleH

    SvarSlet
  2. Det kan man i hvert fald Pernille:)

    Det bliver nok bare en smule dyrt i forhold til at lave dem selv. Kuglerne koster omkring 1 kr stykket i Søstrene Grene, men hvis man laver dem selv kan man få det ned på en tredjedel (der bliver ca. 16 kugler ud af et bundt karteuld til 5 kr). Så når man skal have op mod 1000 kugler i sidste ende, så tror jeg det kan betale sig:) og så bestemmer man også selv farverne;)
    Simone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvordan sætter du kuglerne sammen...syr, filter...? :)

      Slet
  3. Hos cchobby kan du få 64 kugler for 60 kr. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det lyder som om der er kommet nogle rigtig gode og billige alternativer til selv at lave kuglerne, men så kan man jo ikke hygge sig med den del af processen :P Det går selvfølgelig en del hurtigere hvis man ikke selv skal sidde og lave dem, nu sidder jeg bare i saksen, da jeg jo ikke kan få præcis de samme farver som jeg allerede har brugt. Desværre !
      Men tak for tippet ! ;)

      Slet
  4. På www.rito.dk kan man købe kuglerne til 60 øre stykket ved køb af mange på én gang. Bare et tip. Jeg har sat mig for at betrække en stol med kuglerne, så har i første omgang bestil 3.000 stk - pyhh! Men til et tæppe kan man da også hurtigt komme deropad i antal. Det tog lige lidt tid, før de fik kuglerne hjem (14 dage, da det var første gang de havde så stor en ordre, men så kan man jo bare bestille i god tid) :)

    SvarSlet