tirsdag den 5. juni 2012

Sjov med stearin

Jeg kom i tanke om at noget at det jeg lavede rigtig meget som barn var at dryppe stearin. Mine forældre havde en skuffe fyldt med forskelligfarvede stearinlys, som jeg en gang imellem "lånte". Det burde man kunne lave et eller andet med, og ja det kan man da sagtens. Her har jeg lavet "fade" til fyrfadslys, og det er utrolig nemt at lave!


Der skal bruges:

  • Masser af forskelligfarvede stearinlys. De skal være gennemfarvede, ellers dur det ikke! Man kan få en masse farver i Tiger og de er rimelig billige.
  • En beholder der kan holde vand
  • En lighter eller tændstikker
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det er egentlig meget enkelt. Fyld vand i beholderen og dryp så de forskellige farver stearin på vandoverfladen. Vandet køler stearindråberne så de størkner med det samme og man får den dråbestruktur på undersiden som kan ses på det øverste billede.

Når hele overfladen er dækket af stearin og laget er tilpas tykt, kan man løfte stearinen op uden den knækker alt for meget. Lidt vil den knække, men det giver en rustik kant, så det gør ikke så meget synes jeg.


Så vender man stearinpladen om og voila, så har man et fint "fad" til fyrfadslys.

Man kan lave stearinpladerne i alle mulige former. Man kan eksempelvis lave en masse små som de to grønne jeg har lavet og så mikse farverne på kryds og tværs.

Man kan helt sikkert også bruge denne teknik til mange andre ting som jeg ikke har tænkt på, så det er bare med at komme i gang:)
God fornøjelse!










28 kommentarer: