søndag den 13. maj 2012

Et par jeans

Nu syntes jeg mine tidligere yndlingsjeans fra Killah havde ligget gemt væk i skabet længe nok. Af en eller anden grund er det åbenbart ikke bedre kvalitet man betaler for når man køber et par halvdyre jeans. Jeg er i hvert fald endt op med 2 store huller på knæene. Så nu skulle jeg altså finde ud af hvad jeg skulle gøre med bukserne. Det åbenlyse var at lave dem om til shorts, men jeg syntes det var synd at lade resten af stoffet gå til spilde. Specielt de lynlåse der sidder nederst på benet. Jeg lagde hovedet i blød og fandt på at jeg da skulle lave en clutch.

















Der skal bruges:

  • et par gamle jeans med lynlås for neden (ellers kan lynlåsen købes for sig)
  • saks
  • ekstra stærk tråd
  • buet nål eller anden nål
  • evt. tekstillim - jeg bruger Decoupage lim til tekstil fra Panduro Hobby
  • pynt (strygemærke, flæsebånd e.l.)
  • ca. en halv meter ledning
  • sikkerhedsnåle eller knappenåle
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klip det nederste af jeansene af ca. 3 cm over toppen af lynlåsen så du får to lige store stofcylindre.
Klip et ekstra stykke af det ene ben og klip det over så du har et langt stykke stof. Bredden skal være ca. 2 cm.

Vend vrangen ud på de to stofcylindre og læg den del der før var den nederste kant af bukserne mod hinanden. Stoffet skulle gerne være dobbelt så tykt ved samlingen pga. buksekantens opbøj.
Læg nu det 2 cm brede stykke stof langs samlingen og sy igennem det og de to stofcylindre. Sørg for at stingene er skjult ved kun at sy halvt igennem stoffet.

Brug evt noget tekstillim til at gøre samlingen mere holdbar.

Klip to lige store stykker af ledningen. De to stykker skal være en lille smule kortere end højden af tasken. Fold så hver side af tasken ind over ledningstykket og hæft med sikkerhedsnåle eller knappenåle. Sy i kanten af folden hele vejen rundt, så ledningen ikke falder ud.
Man kan evt sy et ekstra stykke ledning i bunden af tasken ved at lægge et stykke stof hen over på samme måde som ved samlingen af de to stofcylindre. Det gør at tasken ikke falder sammen.

Hvis jeansene ikke på forhånd er udstyret med lynlåse, kan man sy en i.

Nu er tasken klar til at blive dekoreret med strygemærker, nitter, bånd e.l. Bånd kan eksempelvis limes på med tekstillim hvis man er blevet træt af at sy:)

Det tog ca. to eftermiddage at lave tasken, men jeg vil tro det kan gøres meget hurtigere hvis man har en symaskine. Det har jeg ikke, så jeg måtte sy alting i hånden.






24 kommentarer: